Jeśli poszukujesz zdrowego, bezglutenowego pieczywa bez alergenów dla siebie lub dzieci, bezglutenowy chleb na zakwasie jest najlepszym wyborem. Aby go upiec, niezbędny jest domowy zakwas bezglutenowy na chleb. Sprawdź, jak łatwo i tanio go przygotować. Oto bezcenne rady Bezglutenowej mamy i garść najlepszych przepisów.

Składniki na zakwas na chleb bezglutenowy

  • szklany, litrowy, wyparzony słoik
  • bawełniana ściereczka
  • w sumie 400 g bezglutenowej mąki (np. ryżowej, gryczanej, amarantusowej, z quinoa, itd.)
  • w sumie 400 g gazowanej wody (najlepiej Żywiec)
  • 1 łyżeczka soku z cytryny
  • 1 łyżeczka cukru

Przygotowanie zakwasu

Do wyparzonego słoika wsyp wieczorem 100 g mąki, dodaj cytrynę, cukier i wodę. Wymieszaj wyparzoną, drewnianą łyżką, przykryj słoik ściereczką i ustaw w ciepłym miejscu (np. pod kaloryferem). Rano ponownie wymieszaj składniki wyparzoną, drewnianą łyżką, przykryj słoik odstaw. Wieczorem dokarm zakwas: dodaj 100 g mąki i 100 g wody. Wymieszaj wyparzoną, drewnianą łyżką i odstaw. Po 12 godzinach znów wymieszaj składniki. Kolejnego wieczoru dokarm zakwas: 100 g mąki i 100 g wody, wymieszaj wyparzoną, drewnianą łyżką. Rano wymieszaj składniki, a wieczorem ponownie dokarm zakwas i wymieszaj. Odczekaj jeszcze 10-12 godzin. Bezglutenowy zakwas na chleb powinien być gotowy do użycia: wyrośnięty, pełen pęcherzyków powietrza.

Przepisy na bezglutenowy chleb na zakwasie

Jeśli już przygotujesz ciasto na swój pierwszy chleb na zakwasie, koniecznie odłóż do słoiczka 3-4 łyżki gęstego ciasta, zakręć i schowaj do lodówki. Przetrwa tam nawet 3-4 tygodnie lub po prostu do kolejnego wypieku na drugi dzień. Przed pieczeniem kolejnego chleba wyjmij zakwas z lodówki parę godzin wcześniej i odkręć słoik. Powinien lekko gazować i pachnieć lekko kwaskowato.

 

Oto przepisy na bezglutenowy chleb na zakwasie z ciastem z poprzedniego chleba:

Cenne wskazówki

  • Gdy mimo upływu 3-4 dni zakwas nie rośnie, nie staje się porowaty i pachnący – dodaj do niego jeszcze jedną łyżeczkę soku z cytryny i troszeczkę cukru (np. 1/4 łyżeczki). Wymieszaj, przykryj słoik i odstaw w ciepłe miejsce.
  • Gdy zakwas zaczyna pleśnieć, wyrzuć go, wyparz słoik i przygotuj nową porcję. Pamiętaj, by mieszać zakwas 2 razy dziennie, a dokarmiać go raz dziennie. Zawsze używaj świeżo wyparzonej, drewnianej łyżki.
  • Gdy użyjesz zakwasu do upieczenia pierwszego chleba, na wszelki wypadek zostaw trochę w zamkniętym słoiku w lodówce, jako starter. W razie potrzeby przez 1-2 dni dokarmisz go w ciepłym miejscu i znów użyjesz do upieczenia chleba.
  • Pachnący, domowy zakwas na chleb bezglutenowy to magia, ale warta nauki.
  • Nie poddawaj się: czasem udaje się dopiero trzeci, piąty lub dziewiąty bezglutenowy chleb na zakwasie. Potem jest coraz lepiej.
  • Nie daj się skusić na dodanie co ciasta suszonych lub świeżych drożdży. Owszem – nawet odrobina drożdży przyspieszy rośnięcie i doda chlebowi porowatości, ale… to już nie będzie ta zdrowy chleb.

Zakwas na chleb bezglutenowy – co to jest?

Zakwas to środek do spulchniania i zakwaszania ciasta, wynaleziony w starożytnym Egipcie. Jest to mieszanina mąki z wodą podlegająca fermentacji w odpowiedniej temperaturze. Najważniejsze składniki zakwasu: dzikie drożdże, bakterie kwasu mlekowego, bakterie produkujące kwas octowy. Najlepsza do zakwasu jest bezglutenowa mąka:  ryżowa (nadaje chlebowi delikatnego posmaku), gryczana (bardziej wyrazista), owsiana, amarantusowa, z quinoa. Sprawdzą się również mixy bezglutenowe do pieczywa (sprawdź, czy nie zawierają w składzie drożdży).

Dlaczego warto?

  • chleb na zakwasie jest szczególnie wskazany u osób z celiakią
  • reguluje pH treści pokarmowej i dzięki temu optymalizuje proces trawienia, wydalania, zapobiega zaparciom
  • hamuje rozwój niepożądanych bakterii chorobotwórczych
  • zwiększa odporność organizmu
  • neutralizuje związki rakotwórcze
  • zapobiega nowotworom jelita grubego
  • ogranicza działanie fitynianów, zwiększając dostępność biologiczną biopierwiastków (cynk, magnez, żelazo, wapń)
Drukuj
Podziel się tym wpisem ze znajomymi!
    2018-11-03T12:06:52+00:0013 lutego 2017|