Pierwszy chleb bezglutenowy na zakwasie to małe wyzwanie i nie dziwię się, że wiele osób unika tej próby. Ale gdy już spróbują, nie chcą wracać do chleba bezglutenowego na drożdżach czy do wafli ryżowych. Dlatego chcę odczarować mity wokół bezglutenowego chleba na zakwasie i zachęcić Was do wypieku zdrowego pieczywa, najlepszego dla chorych na celiakię i będących na diecie bezglutenowej. W swojej kuchni opracowałam prosty przepis na zdrowy, pierwszy chleb bezglutenowy na zakwasie: bez drożdży, bez cukru, bez miksów, bez skrobi, bez mleka i jaj, bez soi i jakichkolwiek alergenów. Niemal wszystkie składniku kupiłam w sklepie internetowym www.sklep.glutenex.com.pl  (przy okazji zamówiłam tam różne rodzaje najlepszych ciastek bezglutenowych). Podkreślę jeszcze raz: jeśli marzysz o pachnącym i zdrowym, pierwszym chlebie bezglutenowym na zakwasie – zerknij na przepis Bezglutenowej Mamy. To chleb na zakwasie ryżowym i na bazie mąki ryżowej – jego delikatny smak i zapach zasmakuje również dzieciom. A w odpowiedzi na Wasze pytania już obiecuję, że wkrótce o pieczeniu prostego chleba bezglutenowego opowiem w programie kulinarnym Bezglutenowej Mamy na Youtube

Składniki na chleb o wadze około 1,2 kg

Keksówka o wymiarach około 14 x 30 cm

(zwykła lub forma rzymska)

Składniki na zakwas ryżowy bezglutenowy

Potrzebne Ci będą: słoik o pojemności 1 l, drewniana łyżka, bawełniana ściereczka, waga, a także:

Trzy dni wcześniej przygotuj ryżowy zakwas bezglutenowy

Pierwszy dzień:

  1. Wieczorem w wyparzonym, litrowym słoiku umieść 100 ml gazowanej wody, 100 g mąki ryżowej bezglutenowej i łyżeczkę soku z cytryny. Przykryj słoik bawełnianą ściereczką (by zapewnić dostęp powietrza) i odstaw w nieprzewiewne miejsce.

Drugi dzień:

  1. Drugiego dnia rano zamieszaj składniki drewnianą łyżką i odstaw.
  2. Wieczorem dodaj 100 g mąki i 100 g wody, zamieszaj, przykryj słoik i odstaw.

Trzeci dzień:

  1. Trzeciego dnia rano wymieszaj składniki drewnianą łyżką.
  2. Wieczorem po raz trzeci dokarm zakwas: 100 g mąki i 100 g wody. Zamieszaj, przykryj i odstaw słoik.

Czwarty dzień:

  1. Czwartego dnia rano Twój zakwas na ryżowy chleb bezglutenowy na zakwasie będzie gotowy: porowaty i wyrośnięty, pachnący lekko kwaskowo. Jeśli teraz wymieszasz składniki, już wieczorem zjesz pierwszą kromkę pachnącego, zdrowego chleba na zakwasie bezglutenowego. 

Przygotowanie ciasta na chleb bezglutenowy na zakwasie

  1. Wymieszaj suche składniki: mąki i sól.
  2. W misce miksera umieść 350 g płynnego zakwasu bezglutenowego (słoik z resztą zakwasu zakręć i wstaw do lodówki), dodaj mąki i stopniowo wlewaj wodę. Wyrabiaj ciasto mikserem (hakami) lub ręcznie przez około 2-3 minuty.
  3. Dodaj ziarna bezglutenowe i olej i wyrabiaj ciasto na małych obrotach jeszcze przez około 1 minutę.
  4. Ciasto na pierwszy chleb bezglutenowy na zakwasie posmaruj z wierzchu olejem i przykryj miskę folią spożywczą lub bawełnianą, wilgotną ściereczką. Odstaw miskę na około 7 godzin w nieprzewiewne miejsce, w pokojowej temperaturze. Ciasto w tym czasie tylko lekko podrośnie.
  5. Wymieszaj je dłońmi i przełóż do keksówki wyłożonej papierem do pieczenia. Posmaruj z wierzchu olejem i wstaw do piekarnika ustawionego na temperaturę około 25-35 stopni C. Ciasto na ryżowy chleb bezglutenowy na zakwasie ma tam garować przez 2,5 godziny.
  6. Po tym czasie możesz posmarować wierzch białkiem jaja  i posyp ziarnami lub po prostu posmaruj ciasto ponownie olejem – ale nie wyjmuj formy z piekarnika, by zapobiec skokom temperatury. Zamknij piec i ustaw temperaturę na 190 stopni C.
  7. Gdy piekarnik osiągnie tę wartość, piecz chleb bezglutenowy na zakwasie przez około godzinę, do suchego patyczka.
  8. W razie potrzeby przedłuż pieczenie do 5-10 minut. 

Dobre rady z kuchni Bezglutenowej Mamy

  • Gotowy, Twój pierwszy chleb na zakwasie bezglutenowy wyjmij z formy i studź na metalowej kratce, w pokojowej temperaturze (nie przy oknie)
  • Przechowuj chleb w lnianej ściereczce lub w lnianym chlebaku
  • Część chleba (w całości lub w kromkach) zamroź
  • Zakwas pozostawiony w lodówce zachowa świeżość przez około 2-3 tygodnie
  • Jeśli chcesz upiec kolejny chleb na zakwasie bezglutenowy, po południu wystaw słoik z lodówki. Gdy osiągnie pokojową temperaturę, dokarm go 200 g mąki ryżowej i 200 ml gazowanej wody. Wymieszaj, przykryj i odstaw. Rano bezglutenowy zakwas ryżowy znów będzie wyrośnięty i gotowy do zmieszania z mąkami i pozostałymi składnikami na chleb. 
  • Możesz również uprościć sobie zadanie i z pierwszego ciasta na chleb odłożyć 3 łyżki do słoiczka i wstawić do lodówki. Jeśli chcesz upiec chleb bezglutenowy na zakwasie z dodatkiem poprzedniego ciasta, skorzystaj z przepisu na KLIKNIJ JASNY CHLEB BEZGLUTENOWY NA ZAKWASIE.

Co to jest zakwas na chleb?

Zakwas to środek do spulchniania i zakwaszania ciasta, wynaleziony w starożytnym Egipcie.
Jest to mieszanina mąki z wodą (przy makach bezglutenowych konieczne jest dodanie kwasu, np. soku z cytryny lub z kiszonych ogórków), podlegająca fermentacji w odpowiedniej temperaturze. Najważniejsze składniki zakwasu to dzikie drożdże, bakterie kwasu mlekowego, bakterie produkujące kwas octowy.

Zakwas w chlebie:

  • Zapobiega rozwojowi pleśni na gotowym chlebie
  • Hamuje kiełkowanie przetrwalników szkodliwych bakterii (rozwój lasecznika jest powodem tzw. choroby ziemniaczanej)
    • Eliminuje mykotoksyny zawarte w mące

Zakwas na chleb bezglutenowy przygotowuje się z mąk bezglutenowych (np. ryżowej, jaglanej, amarantusowej, gryczanej, owsianej), a także z mixów bezglutenowych (specjalnych mieszanek mąk i innych składników, dzięki którym wypiek bezglutenowy przypomina ten glutenowy). 

By dowiedzieć się więcej o moich tajemnicach  ZAKWASU NA CHLEB BEZGLUTENOWY – TUTAJ KLIKNIJ.

Zalety chleba bezglutenowego na zakwasie w diecie bezglutenowej dzieci i dorosłych

  • Kwas mlekowy, zawarty w chlebie bezglutenowym na zakwasie, poprawia skład mikroflory przewodu pokarmowego
  • Bakterie kwasu mlekowego eliminują związki rakotwórcze z pieczywa – azotany, azotyny oraz toksyny pleśniowe
  • Kwas mlekowy stymuluje pracę przewodu pokarmowego i pomaga zapobiegać zaparciom
  • Zakwaszenie treści jelitowej bakteriami kwasu mlekowego hamuje rozwój potencjalnie chorobotwórczych bakterii, a sprzyja zasiedleniu jelita grubego przez prozdrowotne bakterie probiotyczne
  • Obecność bakterii probiotycznych wspiera odporność, pomaga zapobiegać chorobom cywilizacyjnym, w tym niektórym nowotworom, np. jelita grubego
  • Chleb na zakwasie bezglutenowy jest lepiej trawiony
  • Pieczywo bezglutenowe na zakwasie zawiera więcej witamin, m. in. z grupy B, niezbędnych w diecie bezglutenowej dzieci i dorosłych
  • Zakwas chlebowy zwiększa przyswajalność mikroelementów zawartych w ziarnach zbóż i mące i neutralizuje związki rakotwórcze, zwiększając dostępność biologiczną biopierwiastków (cynk, magnez, żelazo,wapń)
  • Chleb na zakwasie bezglutenowy dłużej zachowana świeżość
  • Jest smaczny – tak jak pieczywo wypiekane dawniej przez nasze babcia i prababcie
Drukuj
Podziel się tym wpisem ze znajomymi!
    2018-01-11T22:01:49+00:0012 września 2017|

    27 komentarzy

    1. Dorota 12 września 2017 w 14:59 - Odpowiedz

      Gdzie Pani kupiła taką ładną foremkę? Czy to forma rzymska?

    2. Gosia 19 października 2017 w 08:42 - Odpowiedz

      Czy mąka na zakwas ma być z ryżu brązowego czy białego?

      • Bezglutenowa Mama 19 października 2017 w 16:35 - Odpowiedz

        Jeśli chcesz uzyskać jasny i delikatny zakwas oraz chleb, użyj mąki z białego ryżu. Jeśli zależy Ci na bardziej wyrazistym smaku, sprawdzi się brązowa mąka. Powodzenia!

    3. Gosia 19 października 2017 w 22:42 - Odpowiedz

      Dziękuję. To może obie? 😉

      • Bezglutenowa Mama 20 października 2017 w 08:03 - Odpowiedz

        Pewnie – tylko ciemna mąka nieco inaczej chłonie wodę, więc będziesz musiała ją dozować do uzyskania konsystencji – nie rzadkiej, ale i nie zbitej.

    4. Gosia 25 października 2017 w 21:25 - Odpowiedz

      Super, dziękuję za wskazówki.Dzis nastawiam

      • Bezglutenowa Mama 27 października 2017 w 07:54 - Odpowiedz

        Trzymam kciuki 🙂

    5. Gosia 29 października 2017 w 21:23 - Odpowiedz

      Chleb upieczony. Pachnie przyjemnie kwasno ale wyszedl ogromnie zbity, suchy i ciezki. Moze zawinila ta maka z ciemnego ryżu, choc zakwas jak na moje oko mial prawidłową konsystencję a do samego ciasta dodalam juz tylka jasną i resztę jak w przepisie, choć mialam wątpliwości czy nie za mało wody. Chciałabym spróbowac jeszcze raz tylko mam pytanie – jaka powinna hyc konsystencja ciasta chlebowego? Czy to kwestia ilosci wody? W koncu i maka owsiana i kokosowa bardzo chłoną wodę, wiec może 450ml to za mało?

      • Marta Krzyżanowska-Sołtysiak 30 października 2017 w 09:47 - Odpowiedz

        Gratuluję wypieku i zachęcam, byś się nie poddawała. Najlepiej piec kolejne chleby dzień po dniu, bo wtedy łatwej nam wychwycić właściwą konsystencję ciasta. Niestety z bezglutenowymi mąkami jest tak, że one bardzo kapryśnie chłoną wodę. To zależy od producenta, pochodzenia ziaren, daty produkcji, daty otwarcia paczki z mąka itp. Dlatego wodę dozujemy indywidualnie. Ciasto na ten chleb ma być gęste, ale elastyczne, jak będziesz je ugniatać mokrymi dłońmi, to ma przypominać dobrze wyrobioną ciastolinę nie może być ciężkie i gliniaste. Trzymam kciuki za kolejne próby.

    6. Gosia 2 grudnia 2017 w 21:06 - Odpowiedz

      Zrobiłam drugi, z tego samego zakwasu, wody dodałam na oko i trochę mniej mąki kokosowej. Chleb wyszedł zdecydowanie lepszy. Przede wszystkim bardzo wyrósł, co mnie zaskoczyło tym bardziej że go trochę pośpieszałam, bo nie chciałam go o 2 w nocy wyciągać z pieca więc dałam mu 5h nie 7h pod folią. Teraz nastawiam zakwas z samej mąki z białego ryżu .Dzięki za przepis, mam nadzieję, że tak jak mówisz każdy kolejny będzie lepszy. Pozdrawiam!

      • Bezglutenowa Mama 3 grudnia 2017 w 05:57 - Odpowiedz

        Gosiu, ogromne gratulacje! Niech Twoje relacje będą zachętą dla innych osób, które chciałyby zacząć piec zdrowe chleby bezglutenowe 🙂

    7. Ela 12 grudnia 2017 w 18:27 - Odpowiedz

      Upieklam z ciasta z poprzedniego chleba i wyszedł piękny ! Zakwas w lodówce,dokarmiony i ma się dobrze ! Wielkie dzięki za te przepisy i dobre rAdy !

      • Bezglutenowa Mama 12 grudnia 2017 w 22:39 - Odpowiedz

        Elu, doskonale rozumiem, jaka to radość, sama doświadczam je z każdym wyjętym z pieca chlebem na zakwasie. Ale fakt – te pierwsze udane cieszyły najbardziej :). Trzymam kciuki za kolejne wypieki i własne eksperymenty z różnymi mąkami. Pozdrawiam świątecznie 🙂

    8. Ola 29 stycznia 2018 w 09:55 - Odpowiedz

      Witam serdecznie,

      Ile to jest 350 g zakwasu? Pierwszy raz robię zakwas i chleb z Pani przepisów i niestety ciężko mi stwierdzic ile to jest (czy np pół szklanki zakwasu czy więcej?). i co zrobić jeśli zostanie mi reszta zakwasu pierwszego, co z tym zakwasem? Czy odejmuję również trochę zakwasu z wymiesznaego juz zakwasu z mąkami(ile go odjąć na kolejny chleb? czy wtedy dokarmiać czy od razy dodaję mąki i piekę?)Pozdrawiam ciepło

      • Marta Krzyżanowska-Sołtysiak 30 stycznia 2018 w 09:18 - Odpowiedz

        Cześć Olu, następnym razem sprawdzę, ile to jest 350 g zakwasu – ja po prostu odważam go do miski, gdy wlewam go prosto ze słoika. Pierwszy zakwas zakręć i wstaw do lodówki. W dowolnej chwili (np. w ciągu 2-3 tygodni) przygotujesz z niego s