Odporność – celowo poruszam ten temat w sobotę, na dodatek w szczycie pandemii Covid-19 . Masz celiakię czy nie, nie daj się mamić cudownymi reklamami suplementów diety, diet-cud, witamin czy przeróżnych specyfików, bo JEDEN PRODUKT nigdy nie zadziała w pojedynkę. Nie wesprzesz odporności łykaniem jednej kapsułki dziennie, jeśli….
No właśnie. Czytam książkę „Była sobie odporność” autorstwa brytyjskiej doktor immunologii. Oto, co ma wpływ na odporność w celiakii i nie tylko, i co warto sobie dziś wziąć do serca, i najlepiej od razu, przy wolnej sobocie czy niedzieli, wprowadzić w życie. Przeczytaj i podziel się swoją opinią w komentarzu, może nie zgadzasz się z którąś z propozycji autorki książki?

Odporność u osób z celiakią w telegraficznym skrócie

– dobry sen 7-9 godzin na dobę + drzemka w ciągu dnia, bo bezsenność naraża na częstsze choroby
– zrezygnuj z fast-foodów, przetworzonej gotowej żywności, ze słodyczy sklepowych, – cukru, z nadmiaru soli – na rzecz warzyw
– śpij w chłodnej sypialni 16 – 18 stopni C
– jedz posiłki w miarę regularnie
– dobrostan psychiczny i nerwy na wodzy również mają znaczenie dla odporności
– spędzaj czas na dworze, gdy jest słońce, ale witaminę D suplementuj przez cały rok, uprzednio badając jej poziom we krwi
☀
– jedz węglowodany złożone: brązowy ryż, ziemniaki, kasze gryczaną i jaglaną, sorgo, płatki owsiane i gryczane i jaglane, fasolę, ciecierzycę, soczewicę
– nie sięgaj zbyt pochopnie po tabletki przeciwbólowe i przeciwgorączkowe
– nie stosuj diety niskowęglowodanowej czyli niskobłonnikowej, bo zagłodzisz dobre bakterie w jelitach, które chronią Cię przed chorobami
– odstaw słodzone napoje i płyny do płukania ust chloroheksydynę, bo niszczą mikrobiom w jamie ustnej
– unikaj antybiotyków jak zarazy – stosuj je tylko w naprawdę uzasadnionych okolicznościach i po wykonaniu badań
– unikaj środków przeczyszczających – on niszczą florę bakteryjną jelit
– w ciągu tygodnia zjadaj 30 różnych produktów roślinnych, by zapewnić odpowiednia porcję bezcennego dla jelit błonnika
– zmywarka niszczy i dezynfekuje pożyteczne drobnoustroje – lepsze jest ręczne mycie naczyń
– ruszaj się jak najczęściej w ciągu dnia: wstawaj od komputera, rób skłony, chodź po schodach, jedź do pracy rowerem lub idź pieszo; siedzący tryb życia to cichy zabójca
‍♂️
– wysokoprocentowy alkohol pity regularnie zubaża mikrobiom u osób z celiakią i nie tylko 
– ssanie kciuka i obgryzanie paznokci przez dzieci to dobra forma szczepień – ale pod warunkiem, że w czasie obecnej pandemii dziecko jest w domu, a nie obgryza paznokcie w szkole czy na placu zabaw
– 2-3 x w tygodniu jedz tłuste ryby (łosoś, makrela, śledź), codziennie jedz oliwę z oliwek i olej lniany
– spędzaj czas na łonie natury: działka, las, park, łąka, jezioro

– włącz do codziennej diety korzeń kurkumy lub kurkumę w proszku + pieprz – bezglutenowe przyprawy znajdziesz w Magros Przyprawy

– gdy złapie Cię przeziębienie, słuchaj organizmu: śpij, leż w łóżku, odpoczywaj, jedz ciepłe pokarmy, zupy itp. – wtedy wszystkie moce organizmu wspierają układ immunologiczny
– stres działa zabójczo a umysł i układ immunologiczny
– jedz białko zwierzęce i roślinne (mięso, drób, ryby, jaja, strączki, komosa ryżowa)
– sauna podnosi odporność organizmu na zakażenia
– mniej ekranów w codziennym życiu, zwłaszcza 1-2 godziny przed spaniem: smartfonów, tabletów, komputerów
– 30-45 minut umiarkowanego wysiłku dziennie (rower, bieganie, szybki spacer itp.) o połowę zmniejsza ryzyko przeziębienia, a w razie choroby pomaga szybciej wyzdrowieć; ale uwaga: nadmierny np. 1,5 godzinny intensywny wysiłek bez zaplanowanego odpoczynku obniża odporność
‍♂️
– bez względu na wiek uprawianie sportu zmienia na korzyść skład mikrobioty w jelitach – ruch to świetny probiotyk
️‍♀️
– hartowanie zimnem: zimny prysznic, morsowanie, krioterapia
– dla odporności są ważne składniki zawarte w pożywieniu: wit C, D, A, cyn, selen, a także fitoskładniki (zielona herbata, brokuł, cebula, kawa, jabłka, pomidory, marchew, bataty, rozmaryn, szałwia, winogrona, czerwone wino, kiełki brokułu

– zrzuć zbędne kilogramy: zdrowa zbilansowana dieta od dobrego dietetyka + wysiłek fizyczny

‍♂️
– miód i dobry rosół z wiejskiej kury jest skuteczniejszy od syropu na kaszel dla dzieci
– jedz czosnek, ale najpierw go obierz, zmiażdż, odstaw na 10 minut, a dopiero potem poddaj obróbce cieplnej
– bez względu na wszystko, co wyżej przedstawiłam, i tak kluczowe są geny, jakie odziedziczyliśmy po rodzicach i dziadkach, karmienie piersią przez mamę oraz nasz styl życia w ciągu pierwszych pięciu lat od narodzin; jednakże nadal sporo zależy od Twoich codziennych wyborów i stylu życia – od Ciebie zależy, jak będą działać Twoje komórki odpornościowe
‍♀️
– nie daj się sfiksować modom na dietę na odporność czy super składnikom zalecanym przez celebrytów; po prostu jedz sezonowo, a zamiast diety kupionej przez internet wybierz się do dietetyka specjalizującego się w diecie bezglutenowej
– dobry, sprawdzony probiotyk bezglutenowy pomaga zwalczyć przeziębienie, ale tylko wtedy, gdy stosujesz inne zasady wspomagania odporności, które wymieniłam powyżej

Sen, mało stresu, optymizm, natura, przyjaźni ludzie

Sen to rekonwalescencja organizmu po wyczerpującej i stresującej pracy, po intensywnych treningach na siłowni, wreszcie – po codziennych zmaganiach. Im więcej zajęć, tym więcej snu – nawet 9 godzin na dobę. Jak wskazuje dr Jenna Macciochi,  autorka książki „Była sobie odporność”, już jedna słabo przespana noc „prowadzi do dramatycznej redukcji komórek NK – pierwszej linii obrony  odporności przeciwko wirusom i potencjalnie rakotwórczym komórkom„. Pani doktor wskazuje również brak snu jako możliwą przyczynę częstych w ciąg