Nie wiem, jak to działa, ale każdy, kto w te wakacje spróbował mój zdrowy, czekoladowy krem bez glutenu, bez cukru, od razu chciał przepis. Na dodatek nikt nie wiedział, co jadł, a był to składnik, na który dzieci mają długie zęby. Nutella wysiada przy tej pyszocie, słowo. Ten bezglutenowy krem czekoladowy bez cukru wymyśliłam na koloniach dla dzieci z celiakią KLIK, potem przygotowałam go również w zaprzyjaźnionym pensjonacie na Podhalu. Smarowałam nim kanapki, andruty, słodkie bułeczki, a nawet ciasto drożdżowe. Przepis na czekoladowy krem bez glutenu i bez cukru opublikowałam na Facebooku KLIK, ale nie każdy ma fejsa, dlatego recepturę wrzucam też na blog. Uwaga: przed jedzeniem absolutnie nie zdradzajcie dzieciom głównego składnika!

Składniki na czekoladowy krem bez glutenu, bez cukru

  • 2 szklanki ugotowanej ciecierzycy
    lub 300 g ciecierzycy ze słoika lub puszki
  • 100 g suszonych daktyli bez glutenu
    wcześniej zalanych wrzątkiem i odsączonych po kwadransie
  • 80 g miękkiego masła klarowanego
    lub zwykłego masła lub oleju kokosowego
  • około 35 g kakao bez glutenu
    lub dobrej jakości karobu bez glutenu
  • opcjonalnie ksylitol lub cukier kokosowy
    do uzyskania większej słodkości

Szybkie przygotowanie zdrowego kremu czekoladowego bez glutenu i bez cukru

– Daktyle zalej wrzątkiem w miseczce, przykryj spodkiem. Odsącz po kwadransie
– Do miski włóż wszystkie składniki: daktyle, ciecierzycę, kakao i miękkie masło
– Zblenduj wszystko dokładnie na gładką masę. Czekoladowy krem bezglutenowy bez mleka i cukru ma mieć lekka konsystencję, by łatwo dawał się rozsmarować na bułce czy waflach
– W razie potrzeby, by jeszcze rozrzedzić krem, dodaj trochę masła (np. 1-2 łyżki)
– Jeśli chcesz uzyskać słodki czekoladowy krem, dodaj trochę słodzika – np. 3-4 łyżki ksylitolu, zwykłego cukru lub cukru kokosowego 
– Zdrowy, czekoladowy krem bez glutenu, cukru i mleka przechowuj przez około 2 tygodnie w słoiczku w lodówce
– Smacznego i na zdrowie!
– Na koloniach bezglutenowych podawałam dzieciom ten krem na słodkiej bułce Bon Matin Dr. Schär KLIK oraz w bułce pita Incola KLIK. Dzieci były zachwycone i w dniu wyjazdu prosiły, by resztę kremu zapakować im w słoiczki do domu, co też uczyniłam z ochotą.

Ciecierzyca – skarb w diecie bezglutenowej dzieci i dorosłych

Ciecierzyca (zwana też cieciorką lub grochem włoskim) nie jest zbyt popularna w Polsce, choć stopniowo, małymi krokami, wchodzi na nasze stoły. To roślina strączkowa. Można ją kupić w postaci suchych ziaren do moczenia i gotowania – marka Denver Food. Jest też dostępna w puszce lub w słoiku, ugotowana i gotowa do jedzenia – np. w Lidlu.  W diecie dzieci z celiakią i dorosłych na diecie bezglutenowej ciecierzyca powinna gościć przynajmniej raz w tygodniu – choćby w postaci kremu czekoladowego bez cukru lub hummusu KLIK. Ciecierzyca idealnie pasuje do słodkich kremów, bo ma lekko słodkawą i orzechową nutę. Ale spokojnie – jest tak samo pyszna w hummusie z czosnkiem i pieczonym burakiem lub w gulaszu mięsnym lub wegańskim. 

Co takiego cennego jest w tej ciecierzycy? To jest ważne: osoby na diecie bezglutenowej często miewają zaparcia – a błonnik zawarty w ciecierzycy pomaga uregulować wypróżnianie. Cieciorka zawiera sporo dobrego białka, witaminy z grupy B (bardzo dużo kwasu foliowego), witaminy A i K, , błonnik (zapobiega zaparciom), potas (potrzebny sercu), magnez (wspiera układ nerwowy, potrzebny kościom i zębom), cynk, wapń, żelazo. Sporo tego. 

Drukuj
Podziel się tym wpisem ze znajomymi!