Wieczorem upiekłam cudo: chleb bezglutenowy pełnoziarnisty, pełen błonnika, a jednocześnie miękki i pyszny dla dzieci. Tak zdrowy chleb bezglutenowy powstał dzięki mące gryczanej pełnoziarnistej. To mąka z pełnego przemiału całego ziarna gryki niepalonej. Jej bezglutenową wersję oferuje tylko jedna marka w Polsce – Denver Food. To moje odkrycie roku :). Wracając do mojego wypieku – dzięki zawartości mixu ten pełnoziarnisty chleb bezglutenowy zasmakuje dzieciom, bo jest lekki i mięciutki, a jednocześnie subtelnie wilgotny. Długo zachowuje świeżość, ale przede wszystkim jest bardzo wartościowym składnikiem diety. Pomaga zapobiegać zaparciom (częstym u dzieci na diecie bezglutenowej), ma niski indeks glikemiczny, dostarcza sporo białka, potasu, magnezu, fosforu i żelaza. Nigdzie nie kupicie pełnoziarnistego chleba bezglutenowego o takiej zawartości składników odżywczych – bo to właśnie zasługa tej fantastycznej mąki gryczanej Denver Food. Przepis jest bardzo prosty – zobaczcie sami.

Składniki (keksówka około 35 x 12 cm)

  • 200 g mąki gryczanej
    pełnoziarnistej bezglutenowej Denver Food
  •  300 g mixu bezglutenowego do chleba
    użyłam Mix for Bread Balviten
  • 1 łyżeczka soli
  • 1 łyżeczka cukru
  • 7 g drożdży suszonych
    bez zawartości glutenu
  • około 550 ml letniej wody
  • 3 łyżki oleju

Przygotowanie

Z tych składników przygotujesz bezglutenowy chleb pełnoziarnisty o wadze około 950 g.

  1. Zmieszaj mąki bezglutenowe z cukrem i solą, dodaj suszone drożdże. Możesz również użyć 21 g drożdży świeżych i przygotować z nich rozczyn.
  2. Do suchych składników stopniowo dodawaj wodę i wyrabiaj mikserem (haki) przez około 5 minut. Ma powstać dobrze napowietrzone, spulchnione ciasto.
  3. Pod koniec wyrabiania dodaj olej. Ciasto ma mieć konsystencję budyniu – nie ma być ani płynne, ani zbite.
  4. Przełóż je do keksówki wyłożonej papierem do pieczenia, wyrównaj powierzchnię mokrą łyżką i zrób kilka nakłuć widelcem.
  5. Przykryj formę mokrą ściereczką lub folią spożywczą i odstaw w ciepłe miejsce na około 40 minut. Ciasto na chleb bezglutenowy ma niemal podwoić objętość, ale nie może przerosnąć brzegów formy.
  6. Piekarnik nastaw na 200 stopni C i na dolną blachę wlej szklankę wody, by zaparowała piekarnik.
  7. Zdejmij folię z formy i powierzchnię chleba posmaruj wodą, olejem, mlekiem lub rozkłóconym jajkiem.
  8. Wstaw formę do piekarnika na około 45-50 minut.
  9. Po 10 minutach zmniejsz temperaturę do 180 stopni.
  10. Piecz do suchego patyczka.
  11. Gotowy chleb bezglutenowy wystaw z piekarnika.
  12. Po 5 minutach wystaw go z formy i ułóż na metalowej kratce. Owiń bawełniana ściereczka i zostaw do ostudzenia.
  13. Przechowuj w lnianym worku do pieczywa lub w bawełnianej ściereczce, nigdy w folii.
  14. Część chleba możesz zamrozić w kawałku lub w kromkach. 

Pełnoziarniste pieczywo bezglutenowe dla dzieci

Od zawsze zachęcam Was do pieczenia domowego chleba bezglutenowego. Takie pieczywo zawsze będzie bardziej wartościowe od gotowców ze sklepu, zwłaszcza jeśli dodamy do niego zdrowe mąki jednorodne. Pamiętajcie też o cudownym zapachu z piekarnika, który nawet obudzi apetyt nawet u niejadka, który ma celiakię lub jest na diecie bezglutenowej… A sami wiecie, że nie jest łatwo znaleźć dobry chleb bezglutenowy dla dzieci, prawda? Dzieci najbardziej lubią miękkie i jasne pieczywo, ale z pewnością przekonają się do ciemnej barwy, jeśli chleb pozostanie elastyczny i mięciutki. I taki właśnie jest mój pełnoziarnisty chleb bezglutenowy: dzięki połączeniu mixu i jednorodnej, pełnoziarnistej mąki. Zosi i Antkowi bardzo zasmakował dziś na śniadaniu, prosili o dokładkę – a to już coś :).

Mąka gryczana pełnoziarnista bezglutenowa

Jak wspomniałam na początku, moim najnowszym odkryciem jest mąka gryczana pełnoziarnista bezglutenowa BIO z Denver Food. Znalazłam ją w sklepiku ze zdrową żywnością w Poznaniu – i pokochałam od pierwszego wejrzenia. Dlaczego jest tak wartościowa? Powstaje z pełnego przemiału całego ziarna gryki niepalonej – zawiera więc cenne otręby i mnóstwo błonnika. Należy do najbardziej odżywczych mąk, ma też niski indeks glikemiczny. Zawiera bardzo dużo magnezu, potasu, fosforu, żelaza, wapnia, a także białka. W pełnoziarnistej mące gryczanej znajdziemy również lizynę (pomaga dzieciom rosnąc i poprawia odporność) i wiele innych aminokwasów. W różnych proporcjach można ją dodawać do naleśników, bułek i chlebów, do ciast, klusek i ciasteczek. Więcej przepisów wkrótce!

Przy okazji podrzucam też inny przepis, w którym wykorzystałam podobną mąkę: to czarny, razowy chleb bezglutenowy z ziemniakami – bez mixów. Pycha!

Drukuj
Podziel się tym wpisem ze znajomymi!
    2018-04-06T10:31:40+00:006 kwietnia 2018|