Już wiecie, że od paru tygodni eksperymentuję z wypiekiem bezglutenowych bułek na zakwasie. Powstają na bazie pełnoziarnistej lub białej mąki ryżowej oraz mixów. Stworzyłam już recepturę na pizzę i bezglutenowe grahamki na zakwasie, a dziś mam coś specjalnego dla uczulonych na kukurydzę i drożdże: ryżowe bułki bezglutenowe na zakwasie. Powstają z prostych składników, a czarodziejskim eliksirem jest dobry domowy zakwas. Pamiętajcie jednak, że przygotowanie bezglutenowych bułek na zakwasie i w ogóle wypiek jakiegokolwiek pieczywa na zakwasie bez glutenu, to wyższy stopień wtajemniczenia. Wierzę jednak, że determinacja może zdziałać cuda. Jeśli chcecie zdobyć dla dziecka bezglutenowe bułeczki bez drożdży, pozostaje wam próbować do skutku. Bo najważniejsza zasada brzmi: nie poddawać się. A teraz wyobraźcie sobie, że podajecie dzieciom na śniadanie chrupiące, zdrowe, miękkie w środku i pyszne bułeczki bezglutenowe na zakwasie ryżowym… Taki obraz może zdziałać cuda, więc do dzieła.  Zapraszam na przepis na 20 bułeczek ryżowych bez drożdży, a przy okazji do poradnika: Dlaczego tak trudno upiec bezglutenowe bułki?  

Kilka etapów przygotowania

Przygotowanie ryżowych bułeczek bezglutenowych na zakwasie ma kilka etapów, dlatego trzeba ten proces dobrze zaplanować. Najpierw trzeba wyhodować zakwas na chleb bezglutenowy, co zajmie 3-4 dni. Zakwas musi być aktywny, czyli napowietrzony, wyrośnięty i puszysty. Kolejnym krokiem jest przygotowanie zaczynu, który musi rosnąć około 12 godzin. Dlatego najczęściej nastawiam zaczyn około 16-17 po południu. Gdy minie dwanaście godzin, czyli około 4-5 rano, dodaję do zaczynu resztę składników, wyrabiam ciasto i odstawiam do garowania na około godzinę. Potem formuję bułki: delikatnie, by nie naruszyć napowietrzonej struktury. Po godzinie wyrastania wstawiam do piekarnika (250 stopni) pierwszą blachę, a gdy bułki się upieką, wstawiam drugą blaszkę. W efekcie około godziny 7 rano mam dla dzieci około 18-20 bezglutenowych bułek na zakwasie: bez drożdży, bez mleka, bez jajka. Są długo chrupiące i wystarczająco puszyste, by zachęcić dzieci do śniadania. To, czego nie zjemy, od razu po ostudzeniu mrozimy. Bowiem bezglutenowe bułki szybko czerstwieją, a te na zakwasie – jeszcze szybciej :). 

SKŁADNIKI NA ZACZYN NA RYŻOWE BUŁKI 

MA ROSNĄĆ OKOŁO 12 GODZIN

W MISCE POD PRZYKRYCIEM

SKŁADNIKI NA CIASTO NA BUŁKI NA ZAKWASIE

Sposób przygotowania ryżowych bułeczek na zakwasie bezglutenowych

  • Do miski włóż wszystkie składniki na zaczyn.
  • Wyrób hakami miksera gładkie, jednolite ciasto. Przykryj miskę folią spożywczą i zostaw w kuchni na 12 godzin.
  • Kolejnym krokiem jest przygotowanie właściwego ciasta na bezglutenowe bułki ryżowe na zakwasie.
  • W dużej misce umieść spulchniony, pachnący zaczyn i pozostałe składniki na bułki na zakwasie.
  • Wyrób ciasto mikserem  – do konsystencji gęstej śmietany lub dobrze wyrobionej ciastoliny.
  • Przykryj miskę ściereczką i wstaw na godzinę do piekarnika nagrzanego do około 30 stopni C.
  • Przygotuj dwie blachy piekarnikowe i wyłóż je papierem do pieczenia. 
  • Namaczaj dłonie w miseczce z letnią wodą i delikatnie nabieraj porcje ciasta. Tak delikatnie, by nie naruszyć wyrośniętej struktury ciasta. Lekko nadawaj ciastu kształt bułeczek.
  • Bułeczki oprósz mąką bezglutenową, przykryj bawełnianą ściereczką.  Odstaw na godzinę w ciepłe miejsce.
  • Piekarnik nastaw na 250 stopni C (góra-dół). Na spód wstaw w naczyniu żaroodpornym około 100 ml wody .
  • Bułeczki posmaruj wodą lub jajkiem, posyp ziarnami lub makiem. 
  • Wstaw do piekarnika pierwszą blachę, druga musi poczekać.
  • Piecz bułeczki przez około 20 minut w temp. 250 stopni C, potem przez około 5-10 minut w 200 stopniach C. Piecz do suchego patyczka. 
  • Wyjmij je i ostudź na metalowej kratce.
  • Do piekarnika wstaw drugą blachę z bułkami i piecz podobnie, jak pierwszą. 
Drukuj
Podziel się tym wpisem ze znajomymi!
    2018-11-03T12:03:36+00:0030 października 2018|