Biała kasza gryczana jest jednym z najwartościowszych, bezglutenowych produktów. Sęk w tym, że niełatwo wprowadzić ją do diety bezglutenowych dzieci. Mnie udaje się przemycić grykę w zupie pomidorowej. Nikt nie grymasi, nie skarży się na smak. Spróbujcie!

Składniki na 4 porcje

  • 1 l zupy pomidorowej
  • 1 szklanka białej kaszy gryczanej
    przebranej z glutenowych ziaren (tutaj KLIKNIJ)
  • 2 szklanki wrzątku
  • szczypta soli

Gotowanie kaszy

Kaszę przebieram z glutenowych ziaren, potrząsam na drobnym sitku, płuczę zimną wodą i 1-2 minuty prażę na rozgrzanej, suchej patelni. Dolewam wrzątek i sól. Gotuję 7-10 minut na małym ogniu pod przykryciem, aż kasza wchłonie wodę. Owijam patelnię w koc i zostawiam na około 15 minut, by kasza „doszła”.

Przemycanie

Porcje ugotowanej kaszy nakładam do głębokich talerzy, nalewam zupę pomidorową i dodaję po łyżeczce oleju lnianego (nie jest to konieczne). Serwuję taką zupę średnio raz w tygodniu. Początkowo dzieci dziwiły się, co to za nowe ziarenka. Potem odkryły, że to kasza gryczana, a nie brązowy ryż. Ale gdy spróbowały, że taka zupa  z gryką smakuje identycznie, jak z ryżem, bez kłopotu zaakceptowały zmianę. Nie marudzi nawet glutenowy Daniel, który na kaszę gryczaną ma wyjątkowo długie zęby.

Kasza gryczana bezcenna w diecie bezglutenowej

Biała kasza gryczana powinna pojawiać się na talerzu bezglutenowych dzieci i dorosłych przynajmniej 1-2 razy w tygodniu. Osobiście jadam ją znacznie częściej. Gotuję na śniadanie kaszę z jabłkami, cynamonem, imbirem, kurkumą i bakaliami. Latem łączę ją z jogurtem naturalnym. Wrzucam grykę do zup, zagęszczam nią kotlety mielone (nie z oszczędności, ale w ramach przemycania gryki dzieciom), piekę gryczane ciasto czekoladowe (przepis KLIKNIJ).

Kasza gryczana jest naturalnie bezglutenowa i bezcenna w diecie bezglutenowej. Zawiera mnóstwo wartościowego białka, a także błonnik, krzem, witaminy z grupy B (osoby na diecie bezglutenowej mają niedobory tych witamin), wapń, żelazo. Gryka jest zasadotwórcza,więc nie zakwasza organizmu. Ma naturę rozgrzewającą, więc jesienią i zimą ogrzewa nas od środka, a także pomaga zwalczyć przeziębienie. Kasza gryczana zawiera również lizynę, która pomaga dzieciom rosnąć. Najwartościowsza i najdelikatniejsza w smaku jest biała (niepalona) kasza gryczana – jest dostępna niemal w każdym markecie. Popularniejsza wciąż jest prażona (palona) kasza gryczana – ma ciemnobrązowy kolor i wyrazisty smak, ale zawiera mniej wartościowych składników. Moim zdaniem łatwiej wprowadzić do diety bezglutenowych dzieci białą grykę, właśnie ze względu na jej delikatny smak.

Drukuj
Podziel się tym wpisem ze znajomymi!
    2018-01-11T22:03:35+00:0018 grudnia 2016|

    2 komentarze

    1. Michalina_MiejskoWiejsko 21 grudnia 2016 w 13:35 - Odpowiedz

      Na zdjęciu kasza wygląda jakby była wymieszana z kurkumą…. ciekawe, jak by wtedy smakowała z taką przepyszną domową pomidorówką 😉

      • Bezglutenowa Mama 21 grudnia 2016 w 13:53 - Odpowiedz

        Bazą mojej pomidorowej zawsze jest cebula i czosnek, wywar warzywny na kurkumie i tymianku, a także troszeczkę warzyw: marchewki, selera, pietruszki plus prawdziwe pomidory lub z puszki. Stąd ten kolor.

    Zostaw komentarz



    Specjalistyczne kolonie z Bezglutenową Mamą 2019