Moczycie nasiona zbóż bezglutenowych przed gotowaniem? Wiadomo, że moczyć trzeba strączki, ale po co tyle zachodu z ryżem czy kaszami? Otóż namoczone i ugotowane nasiona lepiej trawimy, przyswajamy też z nich więcej wartości odżywczych i wzbogacamy smak potrawy. Moczenie nasion zbóż bezglutenowych nie wymaga większej pracy, a jedynie zaplanowania działań w kuchni w kuchni.Wyczytałam te mądrości w książce „Dzika fermentacja” i jestem nimi zafascynowana. Gdy piszę te słowa, w słoiku moczą się już nasiona bezglutenowej komosy ryżowej na jutrzejszy obiad. zapowiada się ciekawie, bo udało mi się zdobyć trójkolorową quinoę z Denver Food.

Fermentacja stara jak świat

Jak przekonuje sandor Ellix Katz, autor „Dzikiej fermentacji”, fermentowanie żywności w celu jej zakonserwowania, ułatwienia trawienia i podniesienia wartości odżywczych jest procesem równie starym, jak ludzkość. Niestety, potrawy fermentowane niemal zupełnie znikły z zachodniej diety, w tym oczywiście z diety bezglutenowej. Szkoda, bo fermentowana żywność chroni nas przed chorobami i dostarcza wielu witamin i jest szczególnie cenna u osób z celiakią i na diecie bezglutenowej …

Oczywiście pierwszym krokiem jest umycie ziaren i nasion – kilkakrotne przepłukanie ich zimną wodą. Dopiero potem zalewamy ziarna odchlorowaną woda i moczymy, najlepiej 8-12 godzin lub dłużej.

Woda z dodatkiem żywych kultur bakterii

„Suche ziarno i nasiona można dlatego długo przechowywać, że bez wody obecne w nich dobre drobnoustroje nie mogą funkcjonować ani się rozwijać. Wciąż jednak tam są, czekając, aż woda przywróci je do życia” – czytamy w książce […]. Ziarna korzystają na moczeniu, nawet jeśli ich nie fermentujemy, a jedynie gotujemy. Do gotowania należy używać odchlorowanej wody w dowolnych proporcjach. Ziarna powinno się moczyć przynajmniej przez kilka godzin, ale wystarczy nawet krótszy czas. Najlepiej moczyć ziarna  w wodzie o temperaturze pokojowej, z dodatkiem  żywych kultur bakterii, np. wody z kiszonych ogórków, maślanki, serwatki, zakwasu czy soku z kiszonej kapusty lub soku z cytryny.”

Drukuj
Podziel się tym wpisem ze znajomymi!
    2018-07-09T22:15:35+00:008 lipca 2018|

    2 komentarze

    1. Wiola 11 lipca 2018 w 18:10 - Odpowiedz

      zawsze moczę ryż i strączki, ale w czystej wodzie, nie wiedziałam, że można dodawać kiszonki. Bezglutenowa Mamo, czy masz może informacje jak się ma moczenie ziaren w kefirze do alergii na nabiał? Niektórzy dobrze reagują na wypicie kefirku, ale może moczenie to dobry sposób dla bardziej wrażliwych osób, na uzupełnienie flory jelitowej?

    2. luiza 12 lipca 2018 w 19:26 - Odpowiedz

      Nie jest Pani lekarzem,ale ma duże doświadczenie w tej chorobie.Czy wystarczy tylko wynik gastroskopii-4 st. w skali Marsha -wystarczy tylko do postawienia diagnozy celiakii,czy jeszcze coś wykonać?Lekarz mówi że to wystarczy,ale jakoś mnie to nie przekonuje.Czy słusznie?

    Zostaw komentarz