Bezglutenowe pączki bez mleka, bez pszenicy, bez cukru i bez smażenia, a na dodatek lekkie i puszyste – to żadne wyzwanie, tylko wbrew pozorom chwila roboty.  Pewnie w wielu domach jest spory zapach uniwersalnej mieszanki bezglutenowej Grano, która wciąż jest dostępna w sieci DINO. Do tego jogurt kokosowy, żółtka, drożdże i wegańska margaryna lub masło klarowane i po niespełna godzinie na stole czekają lekkie paczki bezglutenowe bez mleka, bez smażenia, a zatem bez bałaganu i specyficznego zapachu, no i bez dodatkowych kalorii. Choć oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by te pączki usmażyć w głębokim oleju, zamiast je piec. Zapraszam na sprawdzony przepis. Przyda się na tłusty czwartek bez glutenu?

Składniki na 10 bezglutenowych pączków bez mleka i cukru

  • około 350 – 380 g bezglutenowej
    mieszanki uniwersalnej Grano KLIK
  • szczypta soli
  • 35 g świeżych drożdży
    + 3 łyżki wody do rozpuszczenia
  • 150 g jogurtu kokosowego
  • 35 g margaryny wegańskiej lub masła klarowanego
  • 4 żółtka
  • skórka otarta z wyparzonej cytryny
  • około 50 – 10 g ksylitolu
    może być też cukier
  • 100 g marmolady
    lub powideł
  • do dekoracji: ksylitol zmielony w młynku do kawy
    lub cukier puder lub czekolada (z cukrem lub maltitolem)
  • do dekoracji: kolorowa posypka lub płatki migdałowe
    bez glutenu

Wykonanie pączków bezglutenowych bez mleka i cukru

  • masło klarowane lub margarynę roztop i ostudź
  • 350 g bezglutenowej mieszanki uniwersalnej Grano wymieszaj z solą, ksylitolem lub cukrem i skórką cytrynową
  • drożdże rozpuść w 3 łyżkach letniej wody i dodaj do suchych składników
  • wlej jogurt kokosowy i dodaj żółtka
  • wyrabiaj ciasto mikserem (haki) przez około 5 minut, pod koniec wlej tłuszcz
  • oprósz ciasto mąką, przykryj miskę mokrą bawełnianą ściereczką i odstaw w ciepłe miejsce na około 20 minut, by podwoiło objętość; ma stać się puszyste i porowate 
  • zagnieć je ponownie
  • blachę piekarnikową wyłóż papierem do pieczenia i posmaruj ją olejem
  • piekarnik nastaw na 220 stopni C, opcja góra- dół
  • dłońmi nasmarowanymi olejem uformuj kulę wielkości mandarynki i ułóż ją na blaszce
  • jeśli chcesz smażyć pączki, dodaj do ciasta 3 łyżki spirytusu; kula ułożona na blaszce powinna tylko nieznacznie zmienić kształt; jeśli zbytnio się rozpłaszcza, włóż ją do miski, dodaj 1-3 łyżki mąki, zamieszaj łyżką i ponownie formuj kulki
  • jeśli chcesz piec pączki bezglutenowe, nie zaszkodzi im lekkie spłaszczenie – nie musisz zagęszczać ciasta

Nadziewanie pączków bezglutenowych marmoladą i pieczenie

  • w uformowanej kuli zrób kciukiem wgłębienie (natłuszczaj dłonie, by nie przyklejało się do nich ciasto), nałóż marmoladę i zalep pączka
  • ułóż go na blaszce złączeniem do dołu
  • jeśli nie wszyscy domownicy przepadają za pączkami z nadzieniem, po prostu je pomiń 😁
  • gotowe pączki zostaw na kilka minut, by podrosły, następnie wstaw do piekarnika na około 15 – 20 minut
  • jeśli chcesz je smażyć, olej musisz rozgrzać w garnku znacznie wcześniej, zanim zaczniesz formować pączki
  • jak smażyć bezglutenowe pączki – zobacz to na filmie KLIK
  • ostudzone pączki udekoruj czekoladą roztopioną w kąpieli wodnej, cukrem pudrem, lukrem – czym lubisz
  • pączki bezglutenowe bez mleka i cukru można mrozić

Czym różnią się pieczone pączki bezglutenowe od drożdżówek?

Ktoś powie: jaki sens jest szykować pieczone pączki bezglutenowe, które prawie niczym nie różnią się od drożdżówek? Otóż różnica jest zasadnicza: ciasto na pieczone pączki bezglutenowe jest bogatsze, pełne żółtek, zawiera też więcej drożdży, bo musi bardziej wyrosnąć. Jeśli nie chcesz dekorować pieczonych pączków lukrem ani czekoladą, dodaj do ciasta więcej ksylitolu cukru, np. 100 – 150 g. Będą jeszcze pyszniejsze, a ciągle fit! Potrzebujesz przepis na wegańskie paczki bezglutenowe KLIK, oto on 😍 – foto poniżej.

Drukuj
Podziel się tym wpisem ze znajomymi!