Bezglutenowa kasza owsiana to skarb, który powinni docenić dorośli z celiakią i rodzice dzieci na diecie bezglutenowej w Polsce. Kasza owsiana to produkt, który zaliczam do bezglutenowych superfoods, zbawiennych dla układu pokarmowego, zwłaszcza jesienią i zimą. Ponieważ kasza owsiana ma w sobie moc, serwuję ją również co roku podczas kolonii z Bezglutenową Mamą. Podana z sosem, gulaszem mięsnym lub wegańskim sprawdzi się na obiad dla całej rodziny. A jak ugotować bezglutenową kaszę owsianą? Podaję przepis poniżej, zerknijcie też na komentarze na profilu Bezglutenowej Mamy na Facebooku na temat bezglutenowej kaszy owsianej KLIK.

Moc żelaza, witamin i błonnika

Kasza owsiana jest produktem bezcennym w celiakii i na diecie bezglutenowej. Zawiera bowiem mnóstwo błonnika (przeciwdziała zaparciom), żelaza (brakuje go często dzieciom i dorosłym z celiakią) oraz witamin z grupy E i B (chorzy na celiakię często cierpią na ich niedobory). Jest wartościowsza od płatków owsianych, które są już bardziej przetworzonym produktem. Kasza owsiana pomaga dbać o układ krążenia i poziom glukozy w organizmie, obniża poziom cholesterolu, a tworząc w układzie pokarmowym żelową substancję wspiera układ trawienny i ułatwia wypróżnianie. Kasza owsiana jest lekkostrawna, co również jest istotne w diecie bezglutenowej. Dlatego dla mnie owies bezglutenowy należy do bezglutenowych superfoods.

Czy osoby z celiakią, będące na ścisłej diecie bezglutenowej, mogą jeść kaszę owsianą lub płatki owsiane? Według obecnych badań – tak, ale tylko pod warunkiem, że jest to owies czysty, wyraźnie opisany jako produkt bezglutenowy. W diecie bezglutenowej wprowadzamy owies stopniowo, w małych dawkach i dopiero w momencie wyleczenia kosmków jelitowych. W Polsce dostępna jest bezglutenowa kasza owsiana dwóch producentów: Pięć Przemian oraz Denverfood. 

Jak gotować i podawać kaszę owsianą bezglutenową?

Kaszę owsianą bezglutenową gotujemy dłużej, niż płatki owsiane, w proporcji: 1 porcja kaszy, 4 porcje wody. Kaszę owsianą kilkakrotnie warto przepłukać, następnie wrzucić do wrzątku i gotować około 20 – 30 minut na małym ogniu, raz po raz mieszając. Nie tak łatwo ugotować kaszę owsianą na sypko, gdyż już na tym etapie zaczyna ona wytwarzać lekko żelową konsystencję. Nie przejmujcie się tym. Jeśli zbytnio się sklei, nakładajcie ją na talerze łyżką do lodów, tworząc apetyczne kuleczki ozdobione kropelką sosu lub czarna oliwką 🙂 

Kasza owsiana jest jednym z ulubionych produktów w mojej bezglutenowej kuchni. Ma delikatny smak (zdecydowanie subtelniejszy, niż kasza gryczana lub jaglana) i konsystencję przyjemną dla podniebienia. Bezglutenową kaszę owsianą podaję w zupach (np. w bezglutenowym krupniku), z gulaszem lub sosem pieczeniowym, czasem przemycam ją w kotletach, a jak zabraknie mi bezglutenowej mąki owsianej – mielę kaszę i po kłopocie. Na koloniach z Bezglutenową Mamą 2019 podałyśmy kaszę owsianą z nuggetsami z indyka i z sosem pomidorowo-paprykowym. Po pustych talerzach widziałam, że smakowało 🙂 

Drukuj
Podziel się tym wpisem ze znajomymi!
    2019-09-13T08:38:48+00:0011 września 2019|