Z potrzeby chwili stworzyłam przepis na ekspresowy, bezglutenowy, zdrowy krem czekoladowy … z banana. Zosia zamówiła naleśniki „z czymś dobrym i jadalnym”, a ja miałam pod ręką mega dojrzałe banany, kakao, orzechy i mąkę migdałową. W 2 minuty powstał pyszny, ekspresowy i bezglutenowy krem czekoladowy – bez mleka, jajek i dodanego cukru. Przyznam z dumą, że Zosia była zachwycona, a ja odetchnęłam z ulgą. Od jakiegoś czasu moja nastolatka z celiakią jest dość wybredna i domaga się tradycyjnego jedzenia (czytaj: nieco chemicznego i gotowego), zamiast moich eksperymentalnych, zdrowych dań. Skoro zasmakował jej mój zdrowy krem czekoladowy na bazie banana, to już jest COŚ 😍 Ten krem pasuje do naleśników, do gofrów, do bułek, do pancakes, a nawet jako samodzielna przekąska na śniadanie lub deser. Pyszna, zdrowa i czekoladowa!

Składniki na porcję dla 4 osób

  • 1 duży bardzo dojrzały banan
  • 2 łyżki kakao
    bez glutenu
  • 30 g zmielonych orzechów włoskich
    w razie alergii można pominąć
  • około 50 – 100 g bezglutenowej mąki migdałowej
    mogą być migdały zmielone w młynku do kawy
  • maliny lub truskawki do dekoracji
    można pominąć

Jak przygotować ekspresowy, bezglutenowy krem czekoladowy

  • zblenduj banana, możesz go też rozdusić widelcem
  • dodaj pozostałe składniki 
  • całość ponownie zblenduj lub wymieszaj łyżką
  • nie ma potrzeby dosładzania kremu do smaku, bo słodycz zapewnia banan, ale jeśli musisz 😁 dodać choć łyżeczkę cukru, dodaj 😎
  • przełóż czekoladowy krem bezglutenowy do ozdobnej miseczki i ozdób owocami lub orzechami
  • przechowuj w lodówce maksymalnie przez 3-4 dni
  • smacznego!

Jakie wartości ma czekoladowy krem bezglutenowy?

Przepis na ekspresowy, bezglutenowy krem czekoladowy stworzyłam – jak wspomniałam – z potrzeby chwili. Co prawda obawiałam się trochę, że Zosia nie zaakceptuje smaku banana, który jednak jest wyczuwalny. Na szczęście jednak niechęć do bananów minęła jej i krem łyknęła bez mrugnięcia okiem 😁

A ja cieszyłam się, że przemyciłam jej 100% zdrowych składników. Oto one:

  • banan – zawiera potas, ważny dla pracy serca i mięśni; obniża ciśnienie,  jest też źródłem łatwo przyswajalnych węglowodanów, witamin C i A; średniej wielkości banan zawiera ponad 100 kalorii, ma też wysoki indeks glikemiczny; jest niewskazany w diecie odchudzającej i cukrzycowej; banany są wskazane w diecie dzieci z celiakią i osób na diecie bezglutenowej;
  • kakao – źródło potasu oraz magnezu, ważnego dla pracy serca, mięśni i układu nerwowego; zawiera tryptofan, z którego mózg wytwarza serotoninę – hormon szczęścia; uwaga: czekolada wytwarzana z kakao zawiera bardzo dużo niezdrowych tłuszczów nasyconych, więc nie przesadzaj z jej ilością w diecie; samo kakao – jak najbardziej włączaj w postaci napoju lub słodkich wypieków, na pewno urozmaici dietę bezglutenową; niestety, jest silnym alergenem; na szczęście ta alergia mija – moim dzieciom minęła po około 8 latach 😁
  • orzechy włoskie – bogactwo wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3 i omega 6, niezbędnych dla pracy mózgu (koncentracja i pamięć), obniżających cholesterol, ciśnienie i poziom cukru, budujących błony komórkowe, zapobiegających powstawaniu zakrzepów; orzechy włoskie zawierają też sporo białka, kwasu foliowego, magnezu i miedzi; ważne w diecie dzieci, młodzieży i osób pracujących umysłowo; uwaga – są kaloryczne; ponieważ dieta bezglutenowa, oparta na gotowych produktach, jest zazwyczaj bogata w cukier, warto włączać do menu orzechy, które ten cukier pomagają obniżać;
  • migdały – źródło białka i jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, błonnika pokarmowego (przeciwdziała zaparciom) i witaminy E; są wskazane w diecie osób z insulinoopornością; pomagają zapobiegać cukrzycy typu II, podwyższonemu poziomowi cholesterolu; ułatwiają redukcję masy ciała, bo zapewniają uczucie sytości;
Drukuj
Podziel się tym wpisem ze znajomymi!
    2020-11-22T13:09:27+00:0022 listopada 2020|