Blog

22/02/2019

Drukuj
UDOSTĘPNIJ

Międzygórze to najbardziej magiczne miejsce w Kotlinie Kłodzkiej i perła Sudetów, dlatego chciałam, by uczestnicy naszych kolonii bezglutenowych 2018 pojechali tam na jednodniową wycieczkę. Koloniści wzięli udział w zajęciach edukacyjnych z leśnikami, poznali drzewostan bukowy i świerkowy rezerwatu, wspięli się na Igliczną i posmakowali wyśmienitej kuchni pensjonatu Alpejski Dwór w Międzygórzu. Żal było wyjeżdżać… Nic dziwnego, że uczestnicy kolonii bezglutenowych właśnie tę wycieczkę uznali na jedną z najciekawszych na turnusie. Dlatego na koloniach z dietą bezglutenową 2019 młodsza grupa dzieci również spędzi czas zarówno z leśnikami, jak i w gościnie w Alpejskim Dworze.

Bartnictwo to ekologia lasu, a nie produkcja miodu

Zajęcia edukacyjne dla naszych kolonii bezglutenowych prowadzili w pensjonacie Alpejski Dwór w Międzygórzu eksperci z Nadleśnictwa Międzylesie KLIK. Tematem spotkania było życie leśnych pszczół i bartnictwo. Leśnicy: Joanna Krawiec i Konrad Zaremba przynieśli sporo eksponatów i plansz, by przybliżyć dzieciom ten temat.

• Doceńcie, że pszczoły istnieją na świecie – podkreślał Konrad Zaremba z Nadleśnictwa Międzylesie. – Dzięki nim mamy przecież pierzgę, miód, mleczko i pyłek pszczeli, szeroko wykorzystywane przez ludzi. Ale najważniejsza kwestia to zapylanie roślin. Bez pszczół nie byłoby życia na ziemi.

Leśnicy podkreślali, że bartnictwo, w odróżnieniu od pszczelarstwa, jest nastawione na utrzymanie pszczół w lesie, by zapylały rośliny. Nie jest skoncentrowane na pozyskiwaniu miodu.

• Bartnictwo to element ekologii lasu, bo jedne organizmy korzystają z drugich – mówiła Joanna Krawiec.

Dzieci dowiedziały się również, że pszczoły, nawet te w pasiekach u pszczelarza, to dziko żyjące zwierzęta.

• Pamiętajcie, że dzikie zwierzę, w tym pszczoła, nigdy nie atakuje bez powodu – tłumaczył Konrad Zaremba. – Nie atakuje, bo jest racjonalne, oszczędza energię. Co zrobić na widok przelatującej blisko pszczoły? Trzeba się wycofać, bo to oznacza, że jest się blisko gniazda. Wycofujemy się powoli, nie machamy rękoma. A wiecie, co się dzieje, gdy pszczoła Was użądli i zdechnie? Wydziela zapach, który przywołuje stado na pomoc….

Włoskie spaghetti bezglutenowe-makaron Barilla górą

Właściciele pensjonatu Alpejski Dwór  w Międzygórzu sami są na diecie bezglutenowej, a ich syn, który był z nami na koloniach bezglutenowych, ma celiakię. Dlatego wspólnie zdecydowaliśmy, że dzieci zjedzą w pensjonacie obiad. W menu pojawiło się to, co dzieci lubią najbardziej: bezglutenowe spaghetti.

Szef kuchni w Alpejskim Dworze na co dzień serwuje gościom z celiakią makaron bezglutenowy Barilla, dlatego ten sam pyszny makaron, w smaku, kolorze i konsystencji podobny do dobrych makaronów glutenowych, podaliśmy dzieciom. A tak na marginesie: na koloniach w Jagusi też serwowaliśmy dzieciom wyłącznie makaron bezglutenowy Barilla (spaghetti i świderki).

Leśna wyprawa na górę Igliczna

Kolejnym punktem wycieczki do Międzygórza było zdobycie góry Igliczna. Nieocenionym przewodnikiem okazał się jedenastoletni Kuba z Alpejskiego Dworu, uczestnik naszych kolonii bezglutenowych. Minęliśmy Ogród Bajek, podziwialiśmy dorodne buki i sosny, aż dotarliśmy do sanktuarium Marii Śnieżnej. Cała grupa maszerowała dzielnie, ale najdzielniejsze były  7-8 letni koloniści ;)  Na szczycie góry wypatrywaliśmy w oddali m. in. Szczelińca Wielkiego, na którym nasza bezglutenowa kolonia była kilka dni wcześniej. A po wędrówce zaparkowaliśmy na chwilę w schronisku, by posilić się pysznościami. Zeszliśmy z Iglicznej czarnym szlakiem, mijając po drodze przepiękny Wodospad Wilczki.

Powrót do Alpejskiego Dworu

Po kilkugodzinnej wycieczce wróciliśmy do Alpejskiego Dworu w Międzygórzu. Tam czekali na nas gospodarze, ognisko z kiełbaskami i stół pełen warzyw, chleba bezglutenowego i przekąsek. Na stoły wjechał również deser: pyszne sorbety i lody Grycan z jagodami z pobliskich lasów oraz ekologiczne owoce suszone i bezglutenowe czekolady bez cukru Torras …. Żal było wyjeżdżać, ale kierowca autokaru był nieubłagany. Zbliżał się czas jego przymusowego postoju i musiał o odpowiedniej godzinie odstawić autokar do bazy…. Żegnani przez Marlenę i Marka ruszyliśmy z powrotem do Jagusi. Obiecaliśmy im, że w ramach kolonii bezglutenowych 2019 wrócimy do tego magicznego pensjonatu na dzień pełen przygód.

Galeria zdjęć  z  pobytu bezglutenowych kolonii w pensjonacie Alpejski Dwór w Międzygórzu i na szlaku

Na koloniach korzystamy z produktów znanych i sprawdzonych producentów